Eerste werkweek - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Sjeel Haarhuis - WaarBenJij.nu Eerste werkweek - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Sjeel Haarhuis - WaarBenJij.nu

Eerste werkweek

Door: Milou en Sjeel

Blijf op de hoogte en volg Sjeel

19 April 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo allemaal,

Daar zijn we weer.. Alweer een week voorbij waarin we veel dingen hebben beleefd.
Maandag 11 april hadden we onze teacher training samen met de andere nieuwe vrijwilligers, Gail (projectleider en ook wel de moeder van alle vrijwilligers) heeft ons dingen verteld over de verschillende schooltjes waar ze werkzaam zijn en daarna zijn we aan de slag gegaan met het leren van spelletjes en liedjes. Dinsdag was onze eerste echte werkdag, in totaal zijn er 5 schooltjes waar vrijwilligers werkzaam zijn, Milou werkt op een schooltje dat Zusakhe heet en Sjeel werkt op de school Honey Bee. Om 8.00 ’s morgens verzamelen we bij het vrijwilligershuis, vanuit daar worden we met een busje naar de school gebracht.

Honey Bee (Sjeel)
Ik werk samen met Karissa en Edward op deze school, Karissa werkt hier al een aantal weken dus zij heeft ons het een en ander uitgelegd. We kwamen binnen in de school, de school is eigenlijk een huis van iemand die een groot deel van zijn huis heeft opgeofferd om er een schooltje van te maken. We hebben een babyklas, een klas met 3 jarigen, 4 jarigen en 5/6 jarigen. Zelf ben ik werkzaam in de klas van 4 jarigen, de lerares van deze klas heet Mathilde en ze is 25 jaar. De eerste dag heb ik een beetje meegekeken en hier en daar geholpen waar nodig. Er zitten ongeveer 25 kinderen in de klas, hangt er vanaf of alle kinderen komen, ze moeten namelijk een paar rand per dag betalen om naar school te gaan en soms hebben de ouders hier geen geld voor. In het begin van de dag doen we klassikale dingen zoals het leren van de dagen van de week, liedjes zingen en toilet routine. Daarna wordt de klas verdeeld in 5 groepen: Yellow Banana’s, Blue Caps, Green leaves, Pink Flowers en de Red Appels. Elk groepje krijgt een opdracht, bijvoorbeeld: tellen, kleuren, kleien, blokken bouwen en etc. De kinderen zijn heel leergierig en roepen constant “teacher look, teacher look”. De tweede en derde was het al gemakkelijker om de lerares te helpen. Ik probeer me tijdens de opdrachten vooral te richten op een groepje zodat je ze echt iets kan leren en dus niet de hele tijd heen en weer wordt getrokken door de kinderen. Toen we donderdag terug kwamen van het werk vertelde Gail dat we vrijdag niet naar Dunoon (township waar we werken) konden omdat er een strike gaande is. Een strike is een soort van demonstratie waarbij huizen worden verbrand, mensen worden verwond en etc. Voor ons dus te gevaarlijk om te gaan werken. De bewoners van de Dunoon houden deze strike omdat de overheid dingen heeft beloofd en ze nu niet meer nakomen, binnenkort zijn de verkiezingen en de bewoners van Dunoon willen dus hun punt duidelijk maken. Heel sneu voor de kinderen want dit betekent dat ze tijdens de strike hun huis niet kunnen verlaten omdat het te gevaarlijk is. Helaas is de strike nog steeds gaande (dinsdag 19 april) en kunnen we nog steeds niet aan het werk in de township, vandaag zijn we met kinderen uit een andere wijk naar het strand gegaan en hebben we spelletjes gespeeld. Elke dag worden we om 12 uur weer opgehaald bij het schooltje, dan gaan we terug naar huis en eten we snel wat en gaan we beginnen aan het middagprogramma. Het middagprogramma bestaat uit skaten, zwemmen of surfen, we pakken met z’n allen de spullen vertrekken naar het strand. Voor mij was het, dinsdag skate, woensdag zwemmen en donderdag surfen. Bij skate en surf krijg je zelf eerst les van ongeveer 13.30 tot 15.00. Om 15.00 komen de kinderen, sommige kinderen zijn natuurlijk veel beter in skaten of surfen, we zorgen er met z’n allen voor dat ze een leuke middag hebben en de volgende keer weer willen komen. We hebben nog geen idee wat er verder gepland staat voor deze week omdat we nog niet weten of we aan het werk kunnen in de township.. We zullen het zien morgen.

Zusakhe (Milou)
Ik zit samen met 3 andere vrijwilligers op de school. Wij werken daar in leeftijdsgroepen van 2,3,4,5,6 jarigen. Iedere groep heeft 1 lerares die voor de klas staat en 1 lerares die helpt. De klassen zijn een soort van containers met stoelen en tafels erin waar de kinderen aan kunnen zitten. De eerste dagen waren best wennen, wist niet goed wat ik moest doen omdat ze niet echt een duidelijke uitleg gaven wat je kon doen. Maar ik voelde mij al snel op mijn plek en vooral het werken met kinderen is geweldig. De communicatie is soms moeilijk omdat de kinderen maar ook de leraressen niet goed Engels spreken, ze proberen het wel en dat is mooi om te zien. Hier werk ik tot 12 uur en dan ga ik net als Sjeel naar huis om te eten en daarna snel door om zwem, surf of skatelessen te geven. Het is zo dankbaar werk en de kinderen genieten er het meeste van en dat is het mooiste om te zien.

Zaterdag en zondag
Samen met Thea, Pernille, Fran, Kristine, Natascha en Anne-Sofie hebben we de tafelberg beklommen, we begonnen ongeveer om 10 uur met lopen. De zon begon aardig te branden dus het was een zware klim. 10 pauzes verder kwamen we ongeveer 2 en een half uur later aan op de top van de Tafelberg. Wat een uitzicht!! Iedereen was moe, bezweet en had honger maar door dit uitzicht was iedereen het weer vergeten. Op de berg hebben wat gegeten, veel foto’s gemaakt en we zijn met de kabelbaan weer naar beneden gegaan. ’s Avonds hebben we een spelletjes avond gehouden met veel cola, popcorn en chips, super gezellig!! Op tijd naar bed want de volgende dag stond Robbeneiland op het programma, om 1 uur gingen we met de ferry naar Robbeneiland. Daar werden we in een bus rondgeleid over het eiland, een vrouwelijke gids vertelde interessante dingen over de geschiedenis van het eiland, na busrit gingen we naar een van de gevangenissen. Er was een man die ons meer vertelde over het leven op Robbeneiland, hij had zelf 5 jaar vastgezeten op Robbeneiland. Hij vertelde alles met zoveel passie, soms iets te veel want hij bleef maar doorgaan haha. Na de rondleidingen mochten we zelf even rondkijken in de gevangenis waar Nelson Mandela 18 jaar heeft vastgezeten, apart om te zien dat hij daar heeft geleefd in z’n klein hokje.. Al met al een geslaagde en informatieve dag!!

Sorry voor het lange verhaal maar we hebben gewoon veel te vertellen 

Zie facebook voor alle foto’s!

Groetjessssss Milou en Sjeel

• 19 April 2016 - 16:50

Tonnie Oosterlaar:

Hallo Milou en Sjeel,

Wat geweldig om jullie verslag te lezen en dat jullie er zoveel plezier aan beleven.
    Geniet maar lekker van alle uitstapjes en het vrijwilligerswerk!!!

Groetjes Tonnie

• 19 April 2016 - 16:57

Anne Haarhuis:

Hoi Sjeel en Milou, wat leuk om jullie verslag te lezen! Al veel gezien en gedaan, heel mooi. Hopelijk kunnen jullie snel weer beginnen op school. Heel veel plezier en succes! Geniet ze!!

• 19 April 2016 - 22:09

Fons Marina Jet Floor:

Leuk om te lezen dat jullie genieten daar

• 03 Mei 2016 - 19:44

Erma:

Super gaaf om te lezen en absoluut niet lang!!.
    Geweldig wat jullie meemaken en het goede werk wat jullie doen