Eindelijk weer een blog - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Sjeel Haarhuis - WaarBenJij.nu Eindelijk weer een blog - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Sjeel Haarhuis - WaarBenJij.nu

Eindelijk weer een blog

Door: Sjeel en milou

Blijf op de hoogte en volg Sjeel

10 Juni 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hello,
Eerst maar even sorry zeggen dat we onze blog niet heel goed bij hebben gehouden. Bij deze alles van de afgelopen 7 weken☺️

Zaterdag 23 april:
hebben wij een wijn Tour gedaan. We zijn naar 5 verschillende wijn boerderij geweest waar we verschillende soorten wijnen konden drinken. De boerderijen waren echt heel mooi en onze gids heeft ons geleerd hoe je het beste wijn kunt Proeven, onze moeders kunnen trots op ons zijn nu. En zelfs voor mij (Milou) hebben we wijn gevonden wat zo zoet was dat het niet eens meer naar wijn smaakte.
Zondag 24 april:
Een chill dagje op het strand. Lekker niks doen en genieten van de zon.
Maandag 25 april:
We doen ook nog aan sportieve activiteiten. Deze maandag hebben loin's head beklommen. Een klim van ongeveer een uur met als beloning de zonsondergang.
Woensdag 27 april:
nationale vakantiedag in Zuid Afrika dus hebben er met alle vrijwilligers en staff een voetbaltoernooi georganiseerd op een veldje dichtbij ons huis. Met onder
andere de Red Devils en de Super Strikers.
Zaterdag 30 april:
SKYDIVE!! Om 12.30 was het zover, onze skydive. We kwamen aan op een soort van boerderij, hier hing meteen een super relaxte sfeer waardoor het minder eng was om in het vliegtuig te stappen. Milou ging in het eerste vliegtuig met haar instructeur en twee anderen. Sjeel kon haar zien landen bij een groot open veld achter de "boerderij". Daarna was het andersom. Het was ongeveer 20 minuten vliegen totdat we de 9000 foot hadden bereikt (bijna 3 Kilometer). Tijd voor de sprong.. Een vrije val van ongeveer 45 seconden en daarna zweef je voor ongeveer 5 minuten totdat je weer met beide benen op de grond staat. Een woord: AWESOME!!
Maandag 2 mei:
De dag van de fundraising voor Zusakhe (Milou's school). Elke vrijwilliger heeft geprobeerd zoveel mogelijk geld in te zamelen om dekens van te kopen, iedereen die ons hiermee heeft geholpen, dankjewel!! We hebben dekens, kleren en soep uitgedeeld aan de inwoners van Dunoon (township). Super om te zien dat je deze mensen blij kunt maken met iets kleins.
Zaterdag 7 mei:
Laatste weekend van twee Deense vriendinnetjes dus een van hen had activiteiten bedacht voor de zaterdag onder de naam: Pernille Tour: kasteel van de goede hoop bezocht, museum district 6 en de zonsondergang bekeken vanaf ons strand.
Zaterdag 14 mei:
Kloofing, om 7.15 moesten we in het centrum van Kaapstad zijn, we waren met een groep van 7, klaar om te abseilen en van rotsen te springen! Toen we aankwamen op de bestemming hebben we eerst ontbeten en daarna (bijna een uur) gewacht op onze gids, toen hij eindelijk aankwam kon het beginnen, dachten we... We kwamen bij een hek met een slot en de gids had niet de goede sleutel, weer bijna een uur gewacht, ze konden niet aan de goede sleutel komen dus werd er gereedschap opgehaald om het slot door te breken (wat natuurlijk nooit gaat lukken). Uit het niets kwamen er twee mannen met de goede sleutel.. Echt Afrika dus! We begonnen met hiken, daarna abseilen en als laatste hebben we van rotsen gesprongen.
Zondag 15 mei:
Samen met Fran naar Kirstenbosch geweest, dit zijn tuinen net buiten het centrum van Kaapstad. Super groot. We hebben rond gelopen en lekker geluncht in het restaurant.
Donderdag 19 mei:
Elke week wordt er een social georganiseerd door de staff, deze keer gingen we met alle vrijwilligers (ongeveer 20) uiteten bij een Mexicaans restaurant. Nacho's, margeritha's and tequila
Zaterdag 21 mei:
'S morgens gesurfd om 8.00, goede morning work out! Daarna auto gehuurd en de roadtrip kon beginnen. Eerst naar Muizenberg geweest, dit is een strand met allemaal gekleurde huisjes. Toen zijn we via Chapman's Peak (super mooie route door de bergen langs de zee) doorgereden naar Hout Bay, dit is een oude haven waar veel marktjes worden gehouden en de lokale bevolking probeert geld te verdienen door te spelen met de zeeleeuwen.
Zondag 22 mei:
Shannon, een van de staff leden zei tegen ons dat we de township tour moesten proberen, dus gingen we met 5 meiden op de township tour. Onze gids woont zelf in de grootste township van Kaapstad, genaamd Kaletyhsia, hier wonen 2.5 miljoen mensen!!! We hebben rondgelopen door de townships, lokaal bier geproefd, naar de kerk geweest, geluncht bij de locals en gedanst op straat. Deze tour was misschien wel een van de beste en indrukwekkende tour die we hebben gedaan. De mensen in de township zijn zo vriendelijk, open en willen alles delen met ons terwijl ze zelf bijna niks hebben. Super blij dat we hebben geluisterd naar Shannon!!
Zaterdag 28 mei:
Lekker ontbeten bij de Old Biscuit Mill, dit is een food market met eten van over de hele wereld. Van poffertjes en wafels tot samosa's en steak. Natuurlijk hebben we de niet Nederlanders even de poffertjes laten proeven.. En ze zijn goedgekeurd!
's Middags eindelijk naar de green market square geweest om souveniers te kopen, onze charmes in de strijd gegooid om te laagste prijs te betalen. Voor de familie een verrassing wat we hebben meegenomen....
Zondag 29 mei:
We zijn alweer naar een food market geweest alleen deze keer ergens anders. We hebben daar een smootie gedronken en daarna zijn we even over een soort van marktjes gelopen. Sjeel heeft daar een braid in haar haar laten zetten. En daarna zijn we naar het aquarium geweest. Waar we haaien, een grote schildpad en veel verschillende vissen konden zien.
Zaterdag 4 juni:
We hebben alweer een roadtrip gepland, om de laatste dingen te zien rond Kaapstad. We wouden nog graag cape Point en kaap de goede hoop zien. Natascha en Isabelle gingen gezellig met ons mee. Eerst zijn we langs muizenberg strand gereden zodat Isabelle het kon zien.daarna zijn we door door gereden naar het nationaal park de hoop natuurreservaat. Daar in zijn we naar de punten cape Point gegaan en kaap de goede hoop. Wat was het mooi om in het natuurreservaat te rijden. Onderweg zijn we nog struisvogels, ezels, bavianen en een soort koe tegen gekomen. Dat was mooi om te zien.
Zondag 5 juni:
Dit was een dagje waar we lekker niks hebben gedaan. We hebben eerst onze koffers ingepakt en wat was dat een werk om te doen na 2 maanden. Maar het is ons gelukt.
We hebben er een gezellige dag van gemaakt met al onze vriendinnetjes daar. We hebben in elkaars dagboeken geschreven en hebben kaartjes geschreven voor het personeel van save. In de avond zijn we gezellig met de vriendinnen uiteten geweest. Om onze laatste avond gezellig samen te besteden. En het was zeker gezellig.
Maandag 6 juni:
Dit was de dag dat we afscheid moesten nemen van alle vrijwilligers en personeel. Het was niet leuk om afscheid te nemen van iedereen. Maar we zijn alle vrijwilligers en personeel van save dankbaar dat wij voor 2 maanden een deel mochten uitmaken van een geweldig project. Het was geweldig om dit te doen!!!! En we hebben er echt veel van geleerd en respect voor de mensen die in de sloppenwijken leven.

Ons volgende reisverslag proberen we dit keer wel bij te houden.
Wij zijn nu begonnen met het rondreizen door zuid-Afrika maar alles wat we geziene en gedaan hebben vertellen we in het volgende verslag.

Groetjes Sjeel en Milou

• 10 Juni 2016 - 18:29

Tonnie Oosterlaar:

Hoi Sjeel en Milou,

Wat hebben jullie 2 geweldige maanden achter de rug, veel gezien en beleefd en dan nu nog een maand heerlijk rondreizen.

Geniet er samen van!!

Groetjes Tonnie